STEM i STEAM: ovi akronimi nisu samo slova. Oni predstavljaju evoluciju obrazovanja i način na koji se pripremamo za budućnost.
STEAM – Spajanje kreativnosti i tehnologije Nauka i tehnologija mogu biti moćni, ali im nedostaje kreativnost i estetika. Upravo zbog toga je nastao STEAM (Nauka, Tehnologija, Inženjering, Umetnost, Matematika). STEAM donosi umetnost u STEM, stvarajući most između kreativnosti i tehnologije.
STEAM se počeo razvijati u ranim 2000-im godinama kao odgovor na potrebu za interdisciplinarnim pristupom obrazovanju. Danas se promoviše kao način za razvoj širokog spektra veština, uključujući kritičko razmišljanje, rešavanje problema i inovaciju. STEAM podstiče učenike da postavljaju pitanja, eksperimentišu i razmišljaju van okvira.
Primene STEAM-a u vrtiću
![](https://ockontiki.edu.rs/wp-content/uploads/2023/09/Blog-Slike-700-×-300px-1.png)
U ranom detinjstvu podstičemo učenje putem STEAM-a kako bismo integrisali ove predmetne oblasti u značajnom kontekstu. STEAM integracija pomaže nastavnicima da se usmere na sadržaj (šta treba da se nauči) i procese (kako da se uči). Na primer, deca mogu svakodnevno beležiti vremenske uslove na grafikonu i kreirati nedeljne rezime (tri sunčana dana, dva oblačna dana) kako bi podržala njihovo učenje naučnih i matematičkih sadržaja, ali i procesa prikupljanja i analize podataka.
Kroz ove integrisane aktivnosti, videćete da STEAM oblasti pružaju dopunske perspektive na svet. Takođe podstiču slične procese učenja, kao što su postavljanje pitanja, povezivanje sa prethodnim znanjem, prikupljanje i analiza podataka (uključujući posmatranje) i komuniciranje saznanja i ideja.
Evo nekoliko primera kako se STEAM može primeniti u vrtićima:
- Eksperimenti sa bojama: Kroz umetničke aktivnosti, deca mogu istraživati različite boje i njihove kombinacije. Ovo podstiče kreativno razmišljanje i razumevanje osnovnih naučnih principa o bojama.
- Građenje konstrukcija: Koristeći građevinske igračke kao što su kocke ili LEGO, deca mogu razvijati inženjerske veštine dok grade svoje male konstrukcije.
- Učenje o prirodi kroz umetnost: Umetnički projekti inspirisani prirodom, kao što su slikanje pejzaža ili izrada prirodnih suvenira, pomažu deci da razvijaju osećaj za okolinu i nauče o prirodnom svetu.
- Upotreba tehnologije za kreativnost: Uvođenje jednostavnih digitalnih alata za crtanje ili animaciju može pomoći deci da razvijaju tehničke veštine dok istovremeno izražavaju svoju kreativnost.
STEAM u vrtiću nije samo o učenju – to je o istraživanju, igri i stvaranju, što podržava celokupan razvoj deteta.
Poznati naučnici i umovi STEAM-a
Pored ovih koncepta, neki od najpoznatijih naučnika i inovatora su takođe doprineli razvoju STEAM-a:
![](https://ockontiki.edu.rs/wp-content/uploads/2023/09/Leonardo_self.jpg)
Leonardo da Vinci:
Ovaj italijanski renesansni genije bio je slikar, inženjer, pronalazač i naučnik, često se baveći interdisciplinarnim projektima. Da Vinci je poznat po svojim čuvenim slikama kao što su "Mona Liza" i "Poslednja večera", ali je takođe projektovao inovativne mašine, od helikoptera do automobila na vodeni pogon. Njegova sposobnost da poveže umetnost i nauku čini ga izvanrednim primerom interdisciplinarnog razmišljanja.
![](https://ockontiki.edu.rs/wp-content/uploads/2023/09/Ada_Lovelace_portrait-scaled.jpg)
Ada Lovelace
Smatra se prvom računarskom programerkom. Njeno pionirsko delo na polju računarstva spaja matematiku i tehnologiju. Lovelace je radila sa Charlesom Babbageom na njegovoj Analitičkoj mašini, ranoj verziji računara. Njene analize i opisi programa za ovu mašinu postavili su temelje za moderno programiranje.
![](https://ockontiki.edu.rs/wp-content/uploads/2023/09/Marie_Curie_c._1920s.jpg)
Marie Curie
Dvostruka dobitnica Nobelove nagrade (za fiziku i hemiju) koja je utemeljila polja radijacije i radioaktivnosti. Njeno istraživanje i eksperimenti pionirski su doprineli razumevanju radioaktivnosti, a njen rad je imao dubok uticaj na medicinu i nauku.
![](https://ockontiki.edu.rs/wp-content/uploads/2023/09/dr-mae-jemison.jpeg)
Dr. Mae Jemison
Dr. Jemison je astronautkinja, lekarka, umetnica i osnivačica projekta "100 Year Starship", koji promoviše interdisciplinarni pristup putovanju do drugih zvezda. Ona je postala prva Afroamerikanka koja je letela u svemir kada je 1992. godine postala član posade letelice Space Shuttle Endeavour.
![](https://ockontiki.edu.rs/wp-content/uploads/2023/09/220px-Ayah_Bdeir.jpg)
Dr. Ayah Bdeir
Dr. Bdeir je osnivačica kompanije LittleBits, koja proizvodi elektronske module za decu kako bi ih naučila osnovama elektronike i programiranja kroz kreativne projekte. Njen rad doprinosi popularizaciji tehnologije među mladima i podstiče ih da budu kreativni koristeći elektroniku.
Ovi pojedinci su izvanredni primeri kako STEM i umetnost mogu zajedno doprineti razumevanju sveta i stvaranju inovacija. Njihov rad inspiriše buduće generacije da razmišljaju interdisciplinarno i doprinose razvoju nauke i tehnologije.